miércoles, 4 de noviembre de 2009

Un eslògan sense gaire marge per a matisos

L’eslògan de la manifestació del 5 de novembre a Santa Coloma de Gramenet, “Fora polítics corruptes! Ara, el poble!”,  no deixa gaire marge per a matisos. La gravetat de les imputacions del jutge Garzón contra Bartomeu Muñoz, fins ara alcalde de la ciutat, i Manuel Dobarco, fins ara Tinent d’Alcalde d’Urbanisme, a més de contra el Director de Serveis d’Alcaldia, Pascual Vela, tampoc no deixen marge per a interpretacions. 
Els que digueren el passat juny “Ja n’hi ha prou!  Bartomeu dimissió!”  tenen més motiu que mai per tornar a manifestar-se. Els qui fórem reticents a la segona part de l’eslògan no tenim excuses aquest cop per a no sumar-nos-en sense fissures. S’ha esdevingut una de ben grossa, ni el més suspicaç hauria vaticinat la meitat del que està passant: tot un jutge Garzón investigant una trama de corrupció a gran escala, amb noms tan notoris com Prenafeta o Alavedra al bell mig, i un epicentre clar a casa nostra!
El temps dels matisos ja vindrà a posteriori, i els aclarirem o no, no em preocupa gens ara. El que no hauria de passar és que la marxa no fos massiva, com va succeir a València no fa gaire per uns motius similars. Podria entendre un sentiment d’indignació desaforat, però em sorprendria el contrari, la més absoluta indiferència.

10 comentarios:

  1. Sens dubte Salva, crec que demà es veurà qui s'estima aquesta ciutat i vol "arrimar el hombro" i qui està per mirar-s'ho des de la tanca. Si anem tots a la una per sobre de partidismes aconseguirem que l'Ajuntament torni a ser el lloc a on està representat el poble i no els interessos d'uns quants.

    ResponderEliminar
  2. Si creo que hay que ir a la maní, dejando de lado las posibles manipulaciones que siempre las hay, necesitamos recuperar el Ayuntamiento y que deje de ser un cortijo de unos pocos. Es una institución al servicio del pueblo y para el pueblo. Creo que un eslogan como "Trasparencia y no a los corruptos" hubiera sido mejor, pero en definitiva hoy veremos la expresión de una parte de la ciudadanía, que esta cabreada y especialmente desencantada.
    Santa Coloma una ciudad viva y orgullosa

    ResponderEliminar
  3. Bueno, sólo quiero comentar que la mani me pareció estupenda. No comparto para nada lo que ha salido en algunos medios de que hubo un intento de entrar en el consistorio... me parece que fué algo totalmente anecdótico y no tuvo nada que ver con el tono que yo observé; Éste fué de un día reivindicativo y de unión entre los que estábamos allí, más allà de ideologías, etc... ésto creo que es lo importante: denunciar la situación, decir que no queremos seguir así y demostrar que en este pueblo tenemos alma y ganas de echar a toda esta gente que nos ha robado y por encima de todo, nos ha engañado. Para que no nos sigan engañando habrá que estar informados y demostrar a todo el que tenga alguna tentación de "meter la mano" que siempre nos tendrá enfrente para pararle los pies.

    ResponderEliminar
  4. Siempre ocurre lo mismo últimamente, los medios se ceban en lo anecdótico, en la imagen de impacto, y no en el fondo. Creo que la manifestación fue masiva, pacífica y cívica, lo que se podía esperar ni más ni menos.

    ResponderEliminar
  5. Cuando en anteriores citas electorales la participación a nivel español o catalán fue escasa los políticos, todos, dijeron que se iban a analizar pormenorizadamente los motivos. Nos estaban mintiendo a la cara una vez más. Nadie analizó nada, o muy pocos. Si se hubiese llevado a cabo un análisis riguroso se hubiesen propuesto medidas. Yo no he oído de ninguna. No la hubo. Una vez repartido el pastel todo continuó igual.

    Es por eso que no me molesta tanto que haya una minoría que chupa del bote. Es algo tan inevitable de la especie humana... Lo que más me indigna es la connivencia del resto de políticos, las nulas ganas de solucionar el problema, de ser severos, de terminar con comisiones, con chupópteros, con corruptelas.

    Vendrá otra cita electoral, la participación volverá a ser escasa y saldrán los políticos a decir que van a analizar detalladamente los motivos y a proponer soluciones. Y claro, a algunos se nos va a subir la bilirrubina. Porque comenzamos a estar hasta los mismísimos de que se nos tome impunemente el pelo.

    ResponderEliminar
  6. Fíjate, Eastriver, que en Santa Coloma quedó la participación en las últimas municipales bastante por debajo del 50%. Aún así, a Bartomeu Muñoz eso le supuso incrementar su mayoría absoluta. La ley electoral favorece a los partidos mayoritarios con la excusa de que se garantiza la gobernabilidad, incluso con una alta abstención, por lo que no tienen interés en cambiarla. Y, más allá del sistema electoral, está claro que habría que inventivar la participación política de manera seria.

    ResponderEliminar
  7. Me gustaría añadir otro elemento de análisis que ahonda en la escasa calidad de la democracia en España y, por ende, en Cataluña. Vivimos en un país en el que hace tiempo se vive un bipartidismo asfixiante. Es increíble como nos han llevado a un sistema "americanizado" republicano-demócrata a nivel nacional, donde PSOE y PP se reparten el pastel de los escaños, los cargos de confianza, la influencia en los medios de comunicación, los vocales del tribunal constitucional... en fin. Da la sensación de que lo único que cabe esperar elección tras elección es esperar el "cambio de guardia". Ahora gana el PSOE y en las siguientes ganará el PP, cuando nos cansemos, volvemos al PSOE. ¿Alguien duda de que la democracia pierde con este bipartidismo que anula las demás opciones?

    ResponderEliminar
  8. Hola, recupero una mica d'activitat després de molts dies... Haureu sentit que Montilla i Mas han començat a preparar les bases per a una futura llei electoral catalana. Una llei a la mida dels grans? Huummm...

    ResponderEliminar
  9. Els partits polítics segueixen intentant mantenir el"statu quo" actual que els hi permet mantenir les seves estructures, deixen a la ciutadania que cada 4 anys anem a votar no sabem exactament què ni a qui, donat que un cop dipositat el vot, els partis posen a funcionar la màquina jeràrquica i les decisions les prenen els de dalt de tot. Com ara en el cas de la nostra "flamant nova alcaldessa".
    Personalment, crec que estem a les portes d'una revolució a nivell polític. La gent jove no creu en els partits clàssics i la veritat molts elements per creure no és que ens donin... Com ja he comentat en aquest bloc, el bipartidisme i la manca de "democràcia" real fan que cada cop més la gent en general i els joves en particular s'allunyin dels partits polítics.
    Crec que no és per manca d'interessos o d'opinió, donat que els joves la tenen i quan parles amb ells, estan preocupats i parlen dels temes d'actualitat però el sistema actual fa aigües per tot arreu i està molt allunyat de la gent. Simplement una reflexió: ¿amb la potència que ens dona una eina com internet, no seria molt senzill demanar periòdicament la opinió de la ciutadania respecte de les qüestions més importants que ens afecten a tots? i d'aquesta manera, la gent estaria més implicada en les decisions, hi hauria més debat, etc...
    Evidentement, d'aquesta manera, els partits perdrien moltes de les prevendes que tenen avui dia i el poder que exerceixen dins de "l'establishment".
    Per cert hi ha un acudit molt bo de "El roto" (com sempre) al diari El País de fa uns dies que diu: "ideologías!, ¡que gran invento para no pensar!"

    ResponderEliminar
  10. La reflexió sobre Internet no només és encertada, sino imprescindible. La Xarxa ha canviat tant les nostres vides, en tots els sentits, que la Política no pot continuar concebint-se, en molts casos, igual que en el segle XIX.
    Sobre les ideologies, crec que l'autèntic problema és el seguidisme, l'acriticisme, etc. Molts utiltizen la ideologia com un escut sota el que aixoplugar-se sense cap qüestionament de res.

    ResponderEliminar