miércoles, 4 de noviembre de 2009

Informe 2008 de Transparency Internacional

Arran els comentaris que he rebut, m'ha semblat oportú penjar una nota de premsa que va emetre el grup municipal d'ICV-EUiA a Santa Coloma de Gramenet el setembre de 2008. Ho faig per insistir en una idea de fons: tothom ha de vetllar pel bon funcionament del sistema democràtic. En aquell cas, fou la premsa en general la que va passar olímpicament de la denúncia que originà la nota, excepte El Mirall. Que ningú no em malinterpreti, això no exculpa de res els polítics o els partits.

La nota de premsa deia així:

Valoració de les dades extretes de l’informe 2008 (ITA), realitzat per Transparency Internacional, als 100 municipis espanyols més grans en relació a l’ajuntament de Santa Coloma de Gramenet


El passat 28 de juliol la ONG Transparency Internacional España (www.transparencia.org.es) va presentar a Madrid el seu informe sobre l’índex de transparència dels 100 ajuntaments espanyols més grans. Transparency International (TI) és una organització internacional, no partidista, dedicada a combatre la corrupció a nivell nacional i internacional. Des de la seva fundació, l’any 1993, TI ha estat reconeguda abastament per col·locar la lluita contra la corrupció a l’agenda global. Aquest és el primer estudi que TI fa a Espanya i no planteja preguntes o indicadors d’alt nivell. Amb la informació que es pot obtenir de les webs institucionals es pot obtenir una bona nota.

A aquest estudi, l’ajuntament de Santa Coloma de Gramenet ha obtingut un aprovat justet (58,8 sobre 100). Dels setze municipis catalans estudiats es troba en la desena posició, per sota de la mitjana de la puntuació global. De les cinc àrees estudiades suspèn en l’àrea econòmica-financera (40 sobre 100) i en transparència en urbanisme i obres públiques (44,4 sobre 100), traient un 5 pelat en la transparència en la contractació de serveis.
Tenint en compte aquests resultats, fem la següent valoració: 
  • Instem el govern municipal a millorar radicalment en un tema tan sensible com és la política urbanística i les obres públiques. L’informe expressa clarament que estem per sota de la mitjana espanyola, amb la mateixa puntuació que la ciutat de Marbella. Sobren més comentaris.
  • Atesa la realització autoevalutiva del qüestionari, constatem que aquest Ajuntament es conscient de què no arriba als paràmetres adients.
  • Sol·licitem al govern municipal que inclogui els resultats d’aquest estudi a la web municipal i al full informatiu. Entenem que de la mateixa manera que es publiciten els èxits, s’ha d’informar del que no es fa bé. I, de moment, aquest govern ha suspès en transparència en la gestió municipal, especialment en els àmbits econòmic i urbanístic.

3 comentarios:

  1. Andrés del Castillo5 de noviembre de 2009, 23:19

    Hola Salva. Desde un punto de vista periodístico no veo ningún motivo para que esa nota de prensa en la que pedís que el gobierno municipal sea más transparente en determinados ámbitos salga publicada en La Vanguardia, El Periódico, El País, Público y si completamente justificado que salga en un medio local como 'El Mirall'. Es una información -la valoración que hacéis- de ámbito local y lo que pedís en la nota de prensa es el mínimo que se os puede exigir a la oposición. Pienso que si Santa Coloma hubiera salido en ese informe como la ciudad catalana menos transparente de España o de Catalunya hubiera copado los titulares y es posible que se hubiera citado vuestra reacción. Supongo que si la noticia sobre el estudio salió publicada en los grandes medios catalanes titularía por los municipios catalanes menos y más transparentes. Aquí tienes el enlace de El Periódico sobre el informe 2009 (http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=631521&idseccio_PK=1022) lo que demuestra que los medios no pasan olímpicamente como tú dices. Pretender que la valoración, lógica y normal, que tu grupo político hace del informe -que aprueba en el global al ayuntamiento de Santa Coloma y entre los municipios catalanes no está ni entre los cinco primeros- aparezca publicada en los periódicos de mayor difusión demuestra que no conoces muy bien como funciona la selección de informaciones en un medio de comunicación de un ámbito superior al local. Quizá necesitéis -y te lo digo con ánimo constructivo- un profesional de la comunicación que sepa como vehicular la información que generáis en Santa Coloma y sepa cuando hay que tocar la tecla de El Mirall, El Punt, La Vanguardia o El País. Un abrazo.

    ResponderEliminar
  2. No lo has pillado, Andrés, no del todo. La tercera demanda es muy clara: la información municipal -Full Informatiu, Grama ràdio, etc.-no puede ser (sólo) propaganda. Por otro lado, ¿has olvidado que por entonces se publicaba el semanario SóC, teóricamente prensa local independiente? Y el diario El Punt, en su edición comarcal, ¿no podía dedicar ni un breve a la nota? Y sobre los medios más generalistas la cosa está bastante clara para mí: Bartomeu Muñoz interesaba para ponerle semáforos verdes, no el mal rollo que pudiera generar. Así que El Mirall, con todas sus deficiencias, ha cubierto un espacio necesario en una lucha desigual.
    Supongo que tienes razón en lo del profesional de la comunicación. Y yo te pregunto, ¿con qué dinero le pagas? ¿cómo mantienes un equipo de asesores? Supongo que verás la contradicción entre exigir que no haya una profesionalización de la política o de los partidos y, en cambio, echarles en cara que no funcionen con mecanismos de comunicación más propios del marqueting empresarial. Porque te aseguro que el voluntarismo es un bien muy escaso en estos tiempos.
    Por cierto, sobre los medios de comunicación voy a moderar un debate este mes en la Biblioteca Central, quizá venga el decano del Colegio de Periodistas. Ya informaré.

    ResponderEliminar
  3. Huuum... Me releo y me doy cuenta de que en mi comentario anterior no me explico suficientemente -ya me lo parecía, pero a altas horas y después de un día intenso como el de ayer uno no está para muchas sutilezas-, especialmente a lo tocante a la "información" municipal. Pero ya tocaremos este tema, así que no le daré más vueltas. Sí corrijo una omisión, y es que, aunque la tenía en la cabeza, al final no cité como un medio de aquel momento el magazine mensual de la ACI, Agrupáció del Comerç i la Indústria (10.000 ejemplares), que reservaba varias páginas a la política municipal.

    ResponderEliminar